lauantai 29. kesäkuuta 2013

Perjantaipuuhastelun satoa: Kotitekoinen sängynpääty

Kun ostimme siskoltani heidän vähänkäytetyn moottorisänkynsä, mietin sängynpäädyn tarpeellisuutta. Kevät menikin ilman päätyä, mutta nyt päätin nikkaroida  yksinkertaisen, pehmustetun sängynpäädyn kotoa löytyvistä tarveaineista.

Sängynpäädyn rakentamiseen käytettiin:
- kalustelevyä
- tukirimoja
- ruuveja
- vaahtomuovia
- vanha päiväpeite
- vanha verho
- kaksipuolista teippiä
- niittauskone

Friday fun: Homemade headboard

When we bought my sisters old motorized bed , I thought of adding a headboard to it. Now I finally got around to building a simple headboard.

This is what I used:
- mdf 
- battens
- screws
- foam padding
- old bedspread
- one curtain
- double-sided tape
- staple gun

Ryhdyttiin miehen kanssa kehittelemään sängynpäätyä varastosta löytyvistä kalustelevyn paloista. Yhdistettiin pari palaa rimoilla kiinni toisiinsa niin, että saatiin 2 metriä leveä ja 114 cm korkea levy aikaiseksi. (Kuulostaa helpolta, mutta kun kaksi maailman lyhytpinnaisinta ihmistä ryhtyy yhdessä rakennuspuuhiin, ei kenelläkään ole kauhean kivaa...)

We started building the headboard with my husband using materials we have in storage. We joined a couple of pieces of mdf together with some battens so that we got a 2-meter wide and 114 cm high piece. (Sounds easy, but when two of the most impatient and short-tempered persons are doing it, it ain't that much fun...)

Rakenteluvaiheen jälkeen pääsinkin mukavampaan osuuteen eli verhoiluun. Teippasin ensin vaahtomuovipalan kalustelevyyn kaksipuolisella teipillä. Sitten nidoin vanhan satiinipäiväpeitteen napakasti sängynpäädyn päälle ikäänkuin verhoilun aluskankaaksi. Sen jälkeen nidoin mustavalkoisen verhon napakasti ja huolellisesti päädyn varsinaiseksi verhoiluksi. Lopuksi nostimme sängynpäädyn paikoilleen sängyn ja seinän väliin.

When the headboard was built, I got to the fun part: the upholstery. First I taped the foam padding on the mdf with double-sided tape. After that I stapled an old satin bedspread on the headboard to create a neat base for the actual upholstery. Then I stapled a black-and-white curtain on the headboard as the actual upholstery as meticulously as I could. Finally we lifted the headboard in place between the bed and the wall.

Sängynpäädystä tuli parempi kuin odotinkaan. Samalla päiväpeite vaihtui valkoiseen ja tyynyt mustavalkoisiksi.

The headboard looks better than I could have imagined. I also changed the bedspread to a white one and the cushion to black-and-white ones.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti