tiistai 17. kesäkuuta 2014

Romutuolin kasvojenkohotus

Elämää nähnyt tuoli isäni vanhalta verstaalta sai kasvojenkohotuksen. Ensin irrotin selkänojan ja istuinosan, sitten hioin runko-osasta pahimmat ruosteet, irtoavat maalihiput ja tahrat pois. Sen jälkeen spreijasin tuolinrungon valkoisella maalilla.

Selkänoja ja istuinosa olivat vuosien varrella tahriintuneet ja kolhiintuneet melko pahasti. Ihastuin kuitenkin selkänojan takapuolen niittiyksityiskohtiin, joiden halusin jäävän näkyviin. Puhdistin vinyyliverhoillun selkänojan ja istuinosan Universal Stone -pesuaineella. Istuinosa oli vuosien varrella ottanut enemmänkin osumaa itseensä. Yritin paikkailla pahimpia reikiä ja repeytymiä itseliimautuvilla vinyylipaikoilla puhdistuksen jälkeen.

Ajattelin (ainakin ensin) mennä sieltä, missä aita on matalin ja päätin kokeilla selkänojan ja istuinosan pinnoittamiseen uutuustuotetta Maston Rubbercomp -sprayta. Neonvärien sijasta päädyin tällä kertaa hillittyyn gunmetal gray -sävyyn. Spreijasin selkänojan ja istuinosan pariin kertaan ja annoin kuivua vuorokauden verran.

Sen jälkeen pääsinkin vihdoin kokoamaan tuolin takaisin kasaan. Ja nättihän siitä tuli!  Vähän kyllä näyttää siltä, ettei kumipinnoite taida kestää tuolin pinnassa, joten pitänee hankkia vaha- tai vinyylikangasta ja yrittää tehdä uudet verhoilut tuoliin. Tulipahan ainakin kokeiltua tätäkin uutuutta...

ENNEN - BEFORE

 

 


JÄLKEEN - AFTER




Facelift for an old chair

I restored my dad's old chair.  First I removed the backrest and the seat, sanded the metal frame and then sprayed it with white paint. 

The backrest and seat were pretty dirty and beat-up. I really liked the stud details at the back of the backrest and I didn't want to cover them with a new upholstery.  I cleaned the backrest and set with Universal Stone -cleaner. The seat had some rips and holes on it and I tried to patch them with some self-adhesive vinyl patches after cleaning.

As said, I didn't want to re-upholster the chair so I thought I'd take the easiest route and decided to try a new product, a rubber spray (Maston Rubbercomp). There were some neon shades available, but I went for a more subdued shade of gunmetal gray. I sprayed the backrest and the seat a couple of times and left to dry for about 24 hours.

After that I finally got to putting the chair back together. I turned out quite pretty! (It looks though that the rubber coating isn't very durable, so I'll have to get some vinyl fabric and try my upholstering skills. Well, it was nice to try a new product.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti