tiistai 14. helmikuuta 2017

Viihtyvyydenparannusprojekti, osa 5: olohuoneen rymsteeraus

Projekti on edennyt olohuoneeseen, missä rymsteerattiin pienimuotoisesti. (Tapetointiakin tullaan tekemään kunhan keretään...)  Valkoinen pikkukaappi pääsi nyt tv-kaapin kaveriksi ja stereoiden alustaksi tapettiseinustalle. (Stereoiden sijoittelu on sikäli tarkkaa, että kesäisin on kätevää, kun terassin ovi on päivät pitkät auki ja stereot ovat ovenpielessä takaamassa ultimaattista musiikkinautintoa esim. terassilla auringosta nauttijoille...)







Vitriinikaappi muodostaa nyt kirjakaapin, string-hyllyn ja pähkinäpuisen seinäkellon kanssa tummapuisen kokonaisuuden valkoisella seinällä. (Ajattelin, että voisin ehkä joskus tapetoida/päällystää vitriinin taustaseinän jollain vaaleahkolla materiaalilla, että tavarat pääsisivät paremmin esiin.)

Kun kirjoituspöytä siirtyi olohuoneen nurkasta takaisin esikoisen huoneeseen, olohuoneeseen tehtiin työpiste Ikea-peltilipastoista ja liimapuulevystä, jonka hioin huolellisesti. Maalasin levyn joka puolelta vedellä laimennetulla Helmi-kalustemaalin jämällä, annoin kuivua vuorokauden verran ja lakkasin Unica-venelakalla. Vaaleutensa ansiosta työpiste maastoutuu mukavasti tälle seinustalle.

Työpöydän viereen jäi tilaa lukunurkkaukselle eli esikoisen huoneesta poistuneelle nojatuolille. Tuolilla on minulle tunnearvoa, koska se on isovanhempieni vanha (ja erittäin mukava istua). Joskus olisi ihana entisöidä tuoli arvoiseensa kuntoon, mutta ajattelin nyt tehdä vain kevyen freesauksen tekemällä tuoliin uudet istuin- ja selkätyynyt vanhoista lastenpatjoista ja värikkäästä verhoilukankaasta. Ähersin pehmusteiden kanssa yhden illan ja kun sain ne valmiiksi, totesin että lopputuloksena oli ihan susiruma paska ja ajattelin jo heivata tuolin mäkeen.  Pari päivää myöhemmin sain kuitenkin oivalluksen vähän perusteellisemman perusparannuksen toteuttamistavasta ja päädyin tekemään tuoliin uudet päälliset vanhasta tummanharmaasta päiväpeitosta. Aikani mittailin ja suunnittelin, sitten leikkasin päiväpeiton palasiksi ja ryhdyin (uhka)rohkeasti ompelemaan. Kun "runkopussukka" sivulipareineen oli valmis, niittailin sen sähkökäyttöisellä nitojalla mahdollisimman siististi kiinni runkoon ja lopuksi ompelin vielä vetoketjulliset päälliset selkänoja- ja istuintyynyihin. (Näillä ompelutaidoilla melkoinen saavutus!)  Päivitetyssä tuolissa on ehditty lukea jo parikin kirjaa ja ottaa pienet iltapäivätirsat...




Esikoinen karsi huoneestaan pois myös neliskulmaisen rahin. Kun verhoiluhommien makuun olin päässyt, sai sekin uudet päälliset. Rahia varten jouduin hankkimaan ihan oikeaa verhoilukangasta ja sattumalta löysinkin täydellisen harmaasävyisen (ja vieläpä edullisen) kankaan. Uudelleenverhoiltu rahi pääsi nyt olohuoneeseen sohvapöydäksi. (Valkoinen sohvapöytä siirtyi säilöön ja palaa varmasti taas jossain vaiheessa olohuoneeseen.)




Living room mini-makeover

We did some furniture shuffling in the living room. I also re-upholstered my grandparents' old armchair, which seemed like a small project at first, then turned out to be a bit more demanding but in the end it turned out surprisingly well. This inspired me also to re-upholster an old ottoman which became the living room table. I also made a new desk from two metal drawers and a piece of laminated timber (which I painted and lacquered).  I can't wait to get the new wallpaper up, it will really make this room cozy.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti